Hans Kwakkel

No English text available yet. Do You want to help us with a translation?

Hans Kwakkel
lijstenmaker

Geboortejaar  :1951
Geboorteplaats : Amsterdam


In het Porem van Mokum omdat hij een groot hart heeft
Staat gewoon zes dagen per week met veel plezier in de winkel

I
Toen ik veertien jaar was kocht ik mijn eerste schilderij. Kunstenaar Frans de Jong had zijn atelier een stukje verderop. Zijn meeste doeken bestaan uit letterdrukwerken, huisjes en vissersbootjes. Echt priegelwerk. Toch viel mijn oog op iets anders. Een schilderij beeldde slechts vijf boven elkaar geplaatste ballen uit. Ik was meteen verkocht. Nu, 48 jaar later, leef ik voor mijn winkel in Oud-West. Ik maak geen kunst maar voorzie allerlei werken van een lijst. Ik adviseer klanten niet wat mooi is. De lijst moet goed zijn. Of het mooi is beslis ik niet. Een van mijn recente klanten is Alex van Warmerdam. Het was allemaal niet zo spannend, maar toch. Het is goede reclame. Echte gesprekken worden er niet gevoerd, ik kijk er vanuit technisch oogpunt naar en voer het dan uit. Dat is dat. Ik heb geen theorie, of een verklaring over hoe ik dat doe. Ik praat niet graag over mezelf. Laat anderen dat maar doen.
II
Iedere woensdag en zaterdag leg ik een klaverjasje in café Andre Lacroix. Die is ook in het Porem trouwens. Koffie drink ik daar niet. Alleen bier. In een café drink je geen koffie. Er wordt geen muziek gespeeld en er zijn geen gokkasten. Heerlijk die rust. Ik loop altijd naar het café. Eigenlijk loop ik overal naar toe. Amsterdam wordt gezien als een vrije stad en dat is het in mijn belevenis ook. Het is de manier hoe mensen met elkaar om gaan. Wij Amsterdammers doen niet zo moeilijk. Natuurlijk zitten er altijd een aantal rotte appels tussen maar ik zeg altijd: leven en laten leven.
III
Of een schilderij nu modern, abstract of realistisch is of misschien wel een foto: een lijst maakt het af. Mijn huis hangt vol met kunst. Het schilderij van Frans de Jong pronkt natuurlijk in de woonkamer. Voor de winkel bemoei ik mij alleen met de lijsten. Ik laat de klanten vrij in wat ze willen maar een lijst bevestigen met vier punaises keur ik wel af. Je moet beide respecteren: het doek en de lijst. De een vult het ander aan. Het feit dat ik in deze wereld ben opgegroeid speelt wel een rol. Ik ben geboren in de Plantagebuurt. Met Artis in je achtertuin viel er als kind altijd wel iets te beleven. Tikkertje in de zomer of sneeuwpoppen maken in de winter, met mijn vriendjes was ik altijd druk in de weer. De vele musea in de buurt heeft ertoe geleid dat ik nu met veel plezier zes dagen per week in mijn winkel sta.


Voorgedragen door : Clare van Stolk
Portret        : Clare van Stolk
Sponsor     : EGA HRM Consult
 
Interview : Britt Hooijmans 
Foto      : Koos Baaij