Lenna Kruithof-Bloemer

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 

Lenna Bloemer

Scholier 



Geboortejaar  : 2007
Geboorteplaats : Amsterdam

In het Porem van Mokum omdat zij de enorme vooruitgang symboliseert die kinderen maken als ze naar de grote school gaan en zij de vele mogelijkheden laat zien die Amsterdam heeft voor kinderen


Fietst graag door Amsterdam

I
Amsterdam is leuk, maar ook druk. Er zijn veel auto’s. Hier vlakbij heb je de Wibautstraat en de Weesperstraat en daar rijdt zó veel verkeer. Ik ga op de fiets naar school en soms lopend. Maar ik moet altijd die grote wegen over en dan zijn we soms door al die auto’s te laat. We moeten daar steeds wachten. Ik zit nu in groep 3A. De werkjes die we moeten doen zijn leuk. Soms kijken we een filmpje op het digibord. Ik leer nu sommetjes. Dat doen we met een kralenketting. In de kring zitten is best saai want je moet alleen maar stilzitten. Maar elke dinsdag en donderdag gaan we naar gym. En vandaag had ik schoolreisje met mijn vriendinnen. Een vriendinnetje uit mijn klas komt half uit Kenia en half uit Nederland. En zo heb ik nog meer klasgenootjes. Ik vind dat wel fijn. Als we allemaal wit waren herkende ik mijn vriendinnetjes niet. En als iedereen blond haar zou hebben, herken ik helemaal niemand.

II
In de stad zijn er heel veel mensen om me heen. Dat vind ik wel gezellig. Ik heb hele leuke buren. Mijn buurmeisje woont tien stappen verder. En ze zit ook bij mij op school, maar niet bij mij in de klas. Wij wonen achter Carré, het beroemdste theater van Nederland. Dat hebben mama en papa verteld. Ook zijn hier leuke restaurantjes. Laatst heb ik nog met mama kaasfondue gegeten. De zwembaden, speeltuinen en de kermis in Amsterdam vind ik ook leuk. Ik ben wel eens naar het circus in het Westerpark geweest, naar een theatervoorstelling in de Krakeling, en ik kreeg eens een rondleiding in de Stadsschouwburg. Als ik iemand zou moeten rondleiden zou ik eerst in een rondvaartboot gaan. Dan kom je langs heel veel dingen en het is leuk om over de Amstel te varen. Voor toeristen is Amsterdam heel bijzonder. Daarom zijn er ook zoveel hotelletjes. Soms zijn toeristen heel dom en botsen ze steeds tegen elkaar aan. Dan kan je niet fietsen.

III
Ik heb er wel eens over nagedacht wat ik wil worden. Maar het wordt elke keer weer anders. Een keer wilde ik ballerinajuf worden, maar dat wil ik niet meer. Ballet is niet zo leuk. Zwemles wel. En ik ga nog op hockey als er plek is. We hebben daar al veel over gepraat. En heel veel vriendinnetjes zitten erop. Ik hou wel van klimmen, rennen en klauteren. Ik ga vaak naar het Amstelveld, hier vlakbij. Meestal hang ik dan op het klimrek of in de ringen. Koprollen maken of andere kunstjes. Jammer genoeg heb je hier in Amsterdam niet echt pretparken. Want daar hou ik ook van. Maar wel kermissen, misschien wil ik daar later wel bij werken. Dan kan ik ’s avonds in de achtbaan. Of ik wil een hotel met een zwembad. Dan kan ik als iedereen weg is lekker alles eten en drinken en in ’s middags zwemmen. Dan is dat zwembad van mij. Maar dan mogen anderen er ook in, hoor.



Voorgedragen door : Piet Hein Bloemer (haar Opa Piet)
Portret  : Da van Daalen
Sponsor : P. H. Bloemer 
Interview : Eline Krak
Foto : Koos Baaij