Madelief Blanken

No English text yet  > Do you want to help with a translation?


Madelief Blanken
Actrice/eigenaar kindercastingbureau 


Geboortejaar : 1989
Geboorteplaats : Utrecht

In het Porem van Mokum omdat ze als enthousiaste jonge onderneemster bij uitstek een echte Amsterdamse is.

Had voordat ze hier kwam wonen al drie jaar een fiets in Amsterdam.



I
'Later ga ik in Amsterdam wonen', zei ik al van kinds af aan. Op mijn negentiende verjaardag kreeg ik een telefoontje of ik deze woning aan de Admiralengracht wou huren. Ik heb het opgeknapt en eigen gemaakt. Als ik 's nachts over straat fiets kan ik me intens gelukkig voelen. Amsterdam is een wereldstad, maar ook klein. Hier voel ik me heel erg thuis. 
Ik hou van de Baarsjes en voel me echt verbonden met de buurt. Toen ik hier ongeveer een jaar woonde, werd juwelier Fred Hund doodgeschoten, hier vlak om de hoek op de Jan Evertsenstraat. Dat was een enorme schok voor de buurt. Buurtbewoners hebben de spanning in positieve zin omgedraaid en Geef om de Jan Eef opgezet. Zij organiseren van alles, het wordt hier steeds leuker. Soms kom ik wekenlang mijn buurtje niet uit, want je hebt hier alles: chillen, shoppen, massage, lunchen.  Het is hier net een dorpje. 


II
Toen ik jong was kwam ik regelmatig in Amsterdam voor audities. Op mijn achtste speelde ik mijn eerste rol in een film. Toen ik elf was, werd ik aangenomen op de Dansacademie Amsterdam. Daarvoor ging ik twee tot drie keer per week vanuit mijn woonplaats Utrecht naar Amsterdam. Ik liep door de binnenstad naar de Jodenbreestraat of nam de tram naar de Agamemnonstraat waar een dependance van de Academie was. Mijn ouders hadden er alle vertrouwen in dat ik dat alleen kon. Ik vond het heerlijk om door de stad te lopen. En nog steeds. Als ik 's nachts over straat fiets kan ik me intens gelukkig voelen. Amsterdam is een wereldstad, maar ook klein. Hier voel ik me heel erg thuis. 

III
Na mijn middelbare school ging ik in Amsterdam bij een castingbureau werken en ik speelde de hoofdrol in de film De Vliegenierster van Kazbek. Ik besloot toen dat ik mezelf meer wilde ontwikkelen als actrice en werd aangenomen op de filmacteursopleiding van Hugo Metsers. Toen wou ik ook echt in Amsterdam komen wonen. Op mijn negentiende verjaardag kreeg ik een telefoontje of ik deze woning aan de Admiralengracht wou huren. Ik kende de huisbaas via via. De woning was heel anders toen ik hem de eerste keer zag. Erg vol, er had een gezin met kinderen gewoond. Ik heb het opgeknapt en me eigen gemaakt. De bank in de woonkamer is ook van mijn vrienden. Ik vind het fijn dat ik ze hier kan ontvangen, voor ze kan koken. Mijn droom was een huis waar iedereen graag langskomt. En dat is gelukt.

IV
Ik hou van de Baarsjes en voel me echt verbonden met de buurt. Toen ik hier ongeveer een jaar woonde, werd juwelier Fred Hund doodgeschoten, hier vlak om de hoek op de Jan Evertsenstraat. Dat was een enorme schok voor de buurt. Buurtbewoners hebben de spanning in positieve zin omgedraaid en Geef om de Jan Eef opgezet. Zij organiseren van alles, een filmfestival, een boerenmarkt, helpen nieuwe winkels op weg. Het wordt hier steeds leuker. Doordat er veel nieuwe mensen komen wonen, wordt de buurt steeds gemengder. Volgens mij wonen hier veel zzp'ers, die net als ik overdag met hun laptop in een koffietentje zitten als ze even niet in huis willen werken. De mooiste plek is het pleintje bij de James Cookstraat; een superrustig pleintje met een prachtige kerk in Amsterdamse Schoolstijl. Die bouwstijl vind ik erg mooi omdat hij duidelijk is, wel details maar niet te veel poespas. 

V
Naast mijn acteerwerk heb ik een eigen kindercastingbureau opgezet: Jut & Jul Casting. Ik wil niet alleen wachten tot ik word uitgenodigd voor een auditie, maar ook mijn eigen werk creëren. Ik vind het leuk om kinderen goed voor te bereiden op audities, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Dat weet ik omdat ik zelf ook al jong ben gaan acteren. En bij de opnames ga ik mee als begeleider. Daarnaast heb ik workshops voor kinderen opgezet en organiseer ik in de zomervakantie een filmkamp.


Voorgedragen door : Raymond Huisman
Portret : Raymond Huisman
Sponsor         : Raymond Huisman 
Interview : Christine van Eerd


Foto: Koos Baaij