Rob Rappange

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 

Rob Rappange
makelaar


Geboortejaar  : 1964 
Geboorteplaats : Amsterdam


In het Porem van Mokum omdat hij directeur is van Rappange Makelaardij, een uniek familiebedrijf dat al ruim honderd jaar midden in Amsterdam zit en de grootste verhurende huizenmakelaar in Amsterdam is. 

Loopt graag en veel door de hele stad


1. 
Work hard, play hard, dat is mijn levensmotto. Alles wat je doet gewoon goed benutten. Doe het snel, geniet ervan en zorg ook dat je het leuk vindt wat je doet. Dat klinkt misschien wel heel Amerikaans. Een van mijn beste vrienden in Amerika, die is al over de zeventig, komt wel eens naar Nederland, meestal voor maar twee, drie dagen. Als ik dan vraag ‘ waarom kom je zo kort?’ dan zegt hij: ‘in twee dagen heb ik alles en iedereen gezien die ik wilde zien.’ ‘Maar je slaapt bijna niet?’ Dan zegt hij: ‘Over een paar jaar slaap ik heel lang.’ En dan gaat hij weer terug. Dat is wel een mooi motto. Kort en krachtig.


2.  
Ik ben geboren in Amsterdam, getogen in het Gooi, maar voel ik me wel echt een Amsterdammer. Alles, mijn hele leven, is in Amsterdam. Ook als ik stad uit ga – ik woon nu bijvoorbeeld in Ouderkerk – ik blijf gewoon Amsterdammer, de stad past me als een handschoen. Toen ik hier in 1984 viel me vooral de hanteerbaarheid van de stad op. Dat hij zo makkelijk toegankelijk is en niet zo massaal, uitgedijd en onoverzichtelijk.  Alles is gecentreerd is en je bent overal heel snel. Het is niet alleen een stad, maar ook heel dorps. Dat vind ik het leuke. In tegenstelling tot de mentaliteit hier, die vind ik niet altijd even leuk. Hoe mensen op straat en in het verkeer met elkaar omgaan. Ook zouden ze wel iets vrolijker uit hun ogen mogen kijken, niet zo chagrijnig. Heel anders dan in Italië bijvoorbeeld, daar lachen de mensen meer. Hier genieten ze gewoon te weinig, hebben geen joie de vivre.
We zijn hier ook niet echt trots op onze bedrijven. Als je het goed doet, en je bedrijf groeit dan word je soms tegengewerkt door van alles en nog wat. Dat zit en in de mentaliteit van Nederlanders en in de ambtenarij. Je moet vooral je mond houden en niet boven het maaiveld uitsteken. Daar heb ik het wel eens heel lastig mee.


3.
Ik heb meer dan één favoriete plek in Amsterdam. De grachtengordel, daar is de stad op z’n aller-leukst. De huizen, de grachten, het water waar je doorheen gaat. Als je hier aan de Prinsengracht aan de voorkant zit, dan kun je de hele dag  met je benen uit het raam naar mensen kijken. Er gebeurt altijd wat, het leeft gewoon. Hierachter trouwens hadden we een heel bijzonder moment toen de Anne Frankboom bij ons in de tuin viel. De kruin lag helemaal hier (wijs naar meest westelijke deel van de tuin) en het huisje (wijst naar een soort tuinhuisje) was ook stuk. Ik hoorde ‘pang pang’ en die boom was om. Dat was wel spectaculair. Zo’n grote oude boom die hier meer dan 150 jaar stond en die je dan in één keer om ziet gaan.

En een beetje buiten de stad DVV in het Frans Otten stadion, achter Olympisch stadion. Vooral als er een toernooi is met een gezellig terras. Zo’n tennisclub waar veel mensen samenkomen, dat vind ik wel heel leuk. Dat geldt ook voor Festina in het Vondelpark, ook schitterend. 

Voorgedragen door : Anna Hulzink 
Portret : Anna Hulzink
Sponsor         : Rob Rappange 
Interview         : Hilde van Stelten
Foto         : Koos Baaij